8 päivää !

Oikein hyvää lauantai huomenta vaan kaikille lukijoillenei :)Taas kerran haluan kiittää lukuisista tsemppiviesteistä joita olen saanut. Minulle esitettiin myös toivomus, että toivottavasti musta kuullaan vielä kisojen jälkeenkin. Siihen vastasin, että tottahan toki kuullaan. Tämänkin blogin historia juontaa juurensa muistaakseni vuodesta 2010, joten ei todellakaan ole aikomuskaan lopetella kisoihin :) Ehei, projekti jatkuu ja uskon, että mielenkiinnolla odotatte myös postauksia paluustani offikaudelle :) ja siitä seuraavista muutoksista. Niitä on ihan takuuvarmasti tulossa, älkää huoliko.

Eilen vietin niin kutsuttua lepopäivää. Töissä toki olin ja meillä oli varsin kiirus päiväkin. Mielekästä, kyllä, todellakin! On ihanaa kun on sopivassa suhteessa vähän vähemmän kiirettä ja sitten vastapainoksi toisinaan saa puuhastella kainalot hiessä :) Eilen sain tehdä töitä eläinlääkärin kanssa, jonka päivät täyttyvät aina takuu varmasti. Hänellä on pitkä ura takana ketjussamme ja näin ollen hänellä on vankkumaton asiakaskunta :) Eli aina kun Tanja on töissä = kiire :) No ja sehän sopii mulle vallan mainiosti.

Eilen myös pikku emäntäni, rakkauspakkaus, meni ensimmäistä kertaa yksin bussilla kuvataidekerhoon. Minä saattelin hänet bussiin ja kuskille annettiin ohjeeksi millä pysäkillä neidin pitää jäädä kyydistä. Ei sillä, etteikö neiti olisi itsekin tehtävästä selviytynyt, mutta äiti on äiti aina <3 Itse käytin illan kotona puuhasteluun. Siihen kuului muun muossa kaupassa käyntiä, koiralenkkiä, siivoilua ja ruoanlaittoa. Sen lisäksi myös kilpikonnien terraario tuli puunattua. Niin ja kaikki kotihommelit hoidin tietysti kisakengät jalassa ;)

Tämänkertaisessa postauksessa aijon paneutua dieettiajan ruokailuun ja miten MINÄ olen sen kokenut!

Tankkauspäivän Fitnessmuro annos. Ehdotonta eliittiä!

Haluan lopullisesti karistaa ihmisiltä sen käsityksen, että bodarit eivät söisi pysyäkseen kondiksessa! Vieläkin vain tähän harhaluuloon törmää yllättävänkin usein :o Olen aina yhtä hämmentynyt, kun minulle esitetään hieman kysymykseksi suunnattu toteamus: ”No sittenhän sä et varmaan syö juuri mitään?” tai ”No sä varmaan syöt pelkkää raejuustoa ja rahkaa?” ”Saatko sä sitten syödä mitään?” Näitä riittää. Hyvät ihmiset, kyllä MINÄ ja muutkin bodarit syövät, itse asiassa enemmän kuin tava tallaaja! Jutun juoni piilee täysin siinä, että mitä me syömme! Kuinka usein! Ja missä vaiheessa vuorokautta ;) Offillahan esimerkiksi miesbodareiden päivittäiset kalorimäärät pyörivät helposti jopa jossain 6000 tienoilla :o miettikääs sitä. Uskoisin, että omakin offikalorimääräni pyörii helposti jossain 3000 kalorin paikkeilla. Kyllä sitä kuulkaa ihminen kuluttaakin, kun hoitaa päivän askareensa niin kotona kuin työssä, sen lisäksi treenaa SÄÄNNÖLLISESTI noin viisi, jopa kuusi kertaa viikossa… joskus vain neljä ;)

Jopa tällä niin suurta ihmetystä ja välillä hirvitystä herättävällä kisadieetillä syödään hyvin. Kenenkäs muunkaan eväät tukkivat työpaikan jääkaapin kuin minun :D

Pienillä TERVEELLISILLÄ valinnoilla ruoista saa erittäin maittavia. Valintoja valintoja ystävät hyvät! Tämä Cocovin kylmäpuristettu kookosöljy on vienyt täysin sydämeni tämän dieetin aikana. Tätä tavaraa löytyy takuu varmasti muun muossa Life myymälöistä. Omani onnistuin löytämään meidän pikku ruisesta K-Kaupasta :)

Kun ruokailuista tekee osan päivän rutiineista, ei sitä tarvitse juuri edes miettiä. Ruokailuja helpottaa myös kummasti, jos tekee useammallekin päivälle eväät valmiiksi. Silloin on mahdoton vedota kiireeseen ”En mä ole tänään ehtinyt tekemään ruokaa!” Jaa, no olisit tehnyt eilen valmiiksi ;) Niin helppoa se on.

Mielikuvitus! Sekin on tärkeä osa kehitellessämme maistuvia terveellisiä ruokia ja välipaloja. Tässä jo teille tutuksi tullut versioni proteiinipannarista ja näitä variaatioitahan riittää. Herkullista.

Yksi asia, jonka olen nyt dieetin aikana todella sisäistänyt on se, ettei herkuttelun tarvitse todellakaan olla karkin, pullan, sipsien tai suklaansyöntiä. Ei ainakaan aina! Herkutella voi ihan perus terveellisestikin. Kuulkaapas, että pelkät omenaviipaleet höystettynä kevyesti makeutusaineella ja kanelilla voi olla suussa sulavan hyvää. Ihan perussettiä. Voisitko sinä ajatella korvaavasi illan leffairtispussin omenalla? Mieti.

Taatusti täyttävä ja maittava hiilaritankkauspäivän lounas! Käytät vain ”puhtaita” mausteita. Ei tarvitse aina lotrata kermalla ja/ tai valmiskastikkeilla saatika sitten valmismarinoiduilla lihoilla. Tee se itse malli on varmasti jopa parempaa!

Tämän dieetin aikana olen muun muossa ruoanvalmistuksessa oppinut käyttämään mausteita ihan eri sfääreissä! Olen saanut hyviä vinkkejä muun muossa Einiltä ja kehitellyt myös hyvin pitkälti omia variaatioitani. Kokeilemalla opit ja löydät itsellesi maistuvimmat variaatiot. Ei se ole niin vaikeaa, mitä sitä voisi kuvitella. Ei tarvitse olla Suomen paras leipuri tai Master Chef, että itse tekemästään ruoasta voi saada taivaallisen hyvää. Väittäisin, että joskus jopa minä onnistun niin hyvin, että päihittäisen monen ravintolan annokset.

Kun käyt kaupassa, kannattaa ruokakaappeihin varata useammalle päivälle raaka-aineet. Kauppaan ei myöskään kannata suunnata nälkäisenä :D Jos kauheiden vajareiden kourissa lähtee kaupoille, voi helpommin sortuu ylilyönteihin ja heräteostoksiin. Jos on edes semi täyteläinen olo, niin karkki- ja sipsihyllyt on paljon helpompi sivuuttaa. No mitä tehdä sitten, jos on pakko saada jotain asap ? Valitse mieluummin suklaapatukan ja/tai einespizzan sijaan paketti jotain laadukasta lihaa (lihapitoisuus mahdollisimman lähellä 100%), kylkeen vaikka riisikakkuja/leipää, jokin hedelmä tai vaikka sokeroimatonta mehukeittoa. Tässä vain yksi esimerkki ;)
Välipala. Maistuva, kevyt ja täyttävä tonnikalasalaattiannos. Käytä jälleen mausteita! Yrttejä! Loraus kylmäpuristettua öljyä. Salaattia ja kurkkuahan meistä jokainen voi syödä aika vapaasti, jos vain vatsa kestää. Ei tarvitse nälkää nähdä.
Tästäkin annoksesta saa helposti väännettyä eri variaatioita. Joillekin on ylitsepääsemätön ajatus, että joutuisi syömään useampana päivänä samaa ruokaa. En tiedä mikä siinä on niin kamalaa, mutta silloin kannattaa jälleen käyttää sitä mielikuvitusta. Tomaateistakin voit ITSE tehdä tomaattikastikkeen ruokaasi. Sienistäkin voi kehitellä vaikka mitä, ei niiden tarvitse olla tuollaisina kokonaisina paloina ateriallasi ;) Näistäkin kuvan raaka-aineista saa helposti loihdittua herkullisen pasta-annoksen.
Muista myös oikeat vitamiinit ja lisäravinteet. Tietenkään keneltäkään vähemmän harrastavalta ei tarvitse löytyä tällaista arsenaalia, mutta ihan perus vitamiinit on hyvä tarkistaa omaan kaappiinsa ja jos liikut, muista käyttää myös palautumiseen tarkoitettuja tuotteita. Näitähän riittää, mutta helppo ja yksinkertainen tapa on valita jokin laadukas proteiinijuomajauhe.
Onko tämä mielestäsi ällö aamupala? No ei todellakaan ole. Monesti törmää siihen, että ihmiset jättävät aamupalan syömättä. Ei tee mieli, ei oo nälkä, en oo koskaan syönyt ja vielä mitä. Jos aamulla on vaikea saada alas jotain kiinteää, tutustu erilaisiin smoothieihin. Kyllä nyt jokainen kait edes juo aamuisin? Miksi ei sitten joisi jotain suussa sulavaa smoothieta! Ohjeita on pilvin pimein. Kaikille löytyy varmasti mieluisa vaihtoehto ;) Tämä kuva tosin ei ole smoothiesta, mutta sitäkin maittavammasta rahka-aamiaisesta :) Me like!
Kananmuna (valkuainen) käy niin moneen ruoanlaitossa. Tässä tämä minun variaationi pinaattimunakkaasta. Mausteita, pinaattia ja valkuaista. Nam nam! Eikä kalorit pauku ;)
Ja ne jotka tykkäävät puuroista. Oletteko koskaan tutustuneet kuinka paljon erilaisia puurohiutaleita kaupoista löytyykään? Jos ainainen kaurapuuro alkaa tökkimään, kokeile vaikka hirssi, tattari, neljää viljaa tai erilaisia sekoituksia. Pienillä muutoksilla voi olla iso vaikutus taas maistuvuuteen. Ja taas mausteet. Oma ehdoton suosikkini hyvin monessa on kaneli!!!! Montakohan kiloa kanelia tässä onkaan tullut syötyä puolen vuoden aikana. Sitä voi laittaa melkein mihin vain, myös kahviin :D Nami!
Salaatit ovat aina helppo ja herkullinen vaihtoehto. On kuitenkin hyvä muistaa, että pelkällä jäävuorisalaatilla ei haba kasva tai kroppa tule ravituksi. Tee järkeviä valintoja salaatipetisi päälle.
Mustikkapiirakka? No osimoilleen joo. Tosin pohja on tehty puhtaasta valkuaisesta, banaanista, tattarihiutaleista ja mausteista. Kyllä kuulkaas on maittavaa tämäkin. Ei tarvitse aina niitä vehnäjauhoja, desillistä sokeria, voita jne. Eihän toki kenenkään suu ole tuohesta tehty, joten jos olet tottunut herkuttelemaan makeilla leivonnaisilla, niin voihan tällainen versio olla aluksi shokki. Mutta mä uskon, että ihan jokainen voi totuttaa itsensä nauttimaan vähän vähemmän makeammista leivonnaisista. Kokeile ja ylläty ;)
Päivällistä. Jos joka päivä ei maistu peruna, kokeile vaikka riisiä, riisinuudeleita, couscousia, pastoja ja mitä näitä kaikkia onkaan.
Marjaisa piirakka. Päällä pellavarouhetta niin ruoansulatus kiittää :)
Itse ”marinoidut” maapähkinät ;)

Kyllä, voit todellakin syödä hyvin, paljon ja terveellisesti saaden samalla itsesi kohti kireämpää kesäkuntoa. Laitahan ajatus hautumaan. Ja vaikka ei olisikaan tarvetta kiristellä, niin ei se silti sitä sano, ettäkö ruokailut olisivat kuosissa. Kyllähän sitä ihan kivasti hoikkana pysyy jos syö pussillisen nuudeleita ja kohtuu määrän karkkia päivittäin. Eihän se ongelma ole, vai onko sittenkin?

Tänään onkin tiedossa IHANA päivä :) Meillä on treffit, yllätys yllätys, Solanassa :) Tulemme suunnittelemaan kisameikkiäni. Sen jälkeen treenataan :) Ihana lauantai tiedossa. Nauttikaa tekin !

HEI NY!